Alweer 2018...

26 januari 2018 - Taumarunui, Nieuw-Zeeland

Lieve allemaal,

6 januari is inmiddels geweest, maar hier in NZ is het niet ongebruikelijk om tot in juli elkaar Happy New Year te wensen als je elkaar nog niet gezien of gesproken hebt. En gezien wij nu toch wat Nieuw Zeelandse trekjes krijgen willen wij graag van de gelegenheid gebruik maken om iedereen nog een GELUKKIG NIEUW JAAR wensen. Dat het een mooi jaar mag worden met veel avonturen!
Wij zijn inmiddels al 3 maanden in NZ en alles gaat zijn gangetje. Hier weer een nieuwe blog om jullie een indruk te geven wat wij allemaal beleven en hoe het met ons vergaat.

Kerst
Een kerst met +25 graden kan geen kerst worden genoemd in mijn ogen. Zelfs de mensen hier vinden het geen echte kerst. Kerstbomen zie je hier niet. Soms hier en daar een slingertje of wat lichtjes, maar daar blijft het ook wel bij. Natuurlijk wonen wij in een bijzonder arm gebied van Nieuw Zeeland en mensen geven hier liever hun geld uit aan eten dan aan versiering.
Voor ons was het ook echt een totaal andere kerst. Normaal zijn wij omringd met familie. Overdag worden er veel spelletjes gespeeld en ’s avonds wordt er gezellig gegeten. Nou familie was dit jaar niet beschikbaar, dus hebben we ons maar op het eten gefocust. 3 dagen hebben we heerlijk voor ons zelf gekookt en met kaarsen op tafel gegeten. Lukas had een zakje met glinstertjes en zaadjes gekregen voor de Kerstman zijn rendieren. Dit moest hij de op kerstavond voor het huis strooien zodat de Kerstman midden in de nacht het huis kon vinden. We hadden een paar kleine cadeautjes voor ze gekocht. En ondanks dat we de kinderen verteld hadden dat de Kerstman niet bestaat, waren ze zo zenuwachtig of hij wel zou komen…
We hadden de buurvrouw beloofd de honden eten te geven, gezien zij naar familie ging. Ze had haar huis verhuurd als airbnb aan Australische mensen. Ik kwam ze tegen bij haar toen ik nog wat gereedschap ging lenen. Op kerstavond had Thijs ze uitgenodigd om bij ons iets te komen drinken. We hadden een buiten fireplace geleend en deze aangestoken. Ondanks dat ze al hun tanden aan het poetsen waren wilden ze graag nog even langskomen. We hebben uren buiten gezellig met elkaar gekletst. Een spontane verassende avond om de kerst mee te beginnen.
Uiteraard hoort bij kerst ook uitgebreid ontbijten. Eerste kerstdag zijn we een wandeling gaan maken. We zijn, voor de tweede keer naar Mangaokewa Gorge Scenic Reserve gegaan om een nieuwe poging te wagen de watervallen te zien. Maar dat zal ik verder onder de hikes vertellen. Tweede kerstdag hebben we een beetje in en om het huis gerommeld.

20171224_193139  20171225_000505

Nieuwjaar
Vrienden uit Taupo kwamen bij ons oud en nieuw vieren. Gezien vuurwerk hier in Taumarunui niet te koop was moesten we iets anders verzinnen om toch het oude jaar goed af te sluiten en het nieuwe jaar goed te beginnen. Dus na een recept voor oliebollen te hebben uitgezocht (waarbij je geen kioopmansmix hoeft te gebruiken) het deeg te hebben laten rijzen en een grote pan bij het bejaardenhuis geleend te hebben, konden we de zonnebloemolie verwarmen. Eigenlijk was het super simpel. En tikkie meer zout zouden de oliebollen nog net iets lekkerder hebben gemaakt, maar een tikkie meer poedersuiker loste dit probleem ook op! De kinderen gingen na het oliebollen-toetje vroeg naar bed, zodat wij heerlijk met z’n vieren konden eten. ’s Avonds hadden we weer de fireplace aangemaakt en het was een gezellige sfeervolle avond. Om middernacht knalde Thijs  de kurk van de champagne en hoorde wij zowaar TWEE vuurpijlen in heel Taumarunui! Het was gezellig maar zowel de kerst als oud en nieuw was anders dan anders. Hopelijk zijn er vrijwilligers die volgend jaar naar NZ willen komen om onze kerst en oud en nieuw wat meer vertrouwd te maken…

20171231_235400

De koek is op
Chris, een vriend van ons, vertelde dat zij vroeger thuis een spelletje deden tijdens 3 koningen. Er werd een cake gebakken waarin een boon werd verstopt. Degene die het stukje kreeg met de boon mocht voor een dag de koning zijn. Wij dachten dat het ook wel leuk zou zijn om dit te doen. Thijs ging met de kinderen aan de slag, maakte een boterkoek (OER hollands en lekker!) en verstopte er 1 maiskorrel in. Gespannen zaten wij allen aan tafel met een stukje boterkoek, voorzichtig etend en zoekend naar de maiskorrel. De teleurstelling bij de kinderen was groot toen Thijs de korrel uit zijn mond haalde. Hij was de koningen en de rest moet weer een jaar wachten om misschien volgend jaar de koning te worden. Thijs mocht bepalen wat er gegeten werd. De kinderen fluisterden pizza in, die hij vervolgens zelf gemaakt had.

Eigen gemaakte…
Ja hoor ik heb weer wat gevonden. Ik had nog wat slagroom over en ik zat te denken wat daar nou goed bij zou passen: chocoladevla. En dat is zeker iets wat je hier niet kunt kopen. Maar het internet biedt oplossingen. En dus ging ik aan de slag. Super simpel, ik had zelfs alle ingrediënten al in huis. En met een dot slagroom was het ontzettend lekker.
Wat ik ook graag een keer wilde proberen was krentenbrood maken. Dit beviel zo ontzettend goed dat ik me ook aan de krentenbollen durfde te wagen. Ze zijn echt ontzettend lekker, zeker met roomboter. Jammer dat de kaas hier niet echt van goede kwaliteit is. Maar de krentenbollen zijn nu een vaste prik in het weekend geworden. Op vrijdag worden er hier krentenbollen gebakken voor het hele weekend!

20180105_193412  20180105_195611

IELTS - Engels toets
Vorige week heb ik eindelijk mijn Engels toets gemaakt. Ik moet zeggen dat ik er best door heen zat. Ik ben iemand die alles graag heel goed wil doen. Ik wilde/wil ook echt heel graag mijn toets halen. Die combinatie maakte dat ik dag (en nacht) aan het studeren was. Ik gunde me zelf nauwelijks tijd om iets anders te doen. Alles stond in het teken van mijn toets en mijn niveau Engels verbeteren. Iedereen moest er aan geloven. Thijs heeft avond na avond met mij speaking toetsen geoefend en mijn essays verbeterd. Tijd om leuke dingen met de kinderen te doen tijdens hun vakantie was er weinig. Dit leverde best veel stress op, vooral voor mij. Ik ben blij dat de toets achter de rug is, maar echt opgelucht voel ik me niet. Ik hoop dat ik hem heb gehaald, maar ik ben er zeker niet van overtuigd en dat geeft meteen weer een heel vervelend gevoel. Ik hoor de uitslag over 1 week. Dus fingers crossed. Ik laat het jullie weten.

Camper
Iets anders wel heel leuks is dat we op 30 december naar Auckland zijn gereden om daar een busje te kopen. Thijs was 2 weken daarvoor al gaan kijken. Het was een lange trip van 4 uur, maar de kinderen waren zo nieuwsgierig dat ze het niet erg vonden om zo lang in de auto te zitten. Tijdens de trip realiseerde ik me dat we echt in een afgelegen gebied wonen. Na ruim 2 uur rijden kwamen we de eerste stoplicht weer tegen. Als we in de auto zitten doen we altijd een spelletje. Een voor een mogen we een liedje uitkiezen die we dan op spotify zoeken. Vooral aan het begin van onze trip hadden we vaker geen internet bereik dan wel, maar hoe dichter we bij Auckland kwamen hoe beter de ontvangst. Gezellig is het wel dat de playlist zowel berend botje als de red hot chilli peppers bevat.
Met al het geld in contante kwamen we in Auckland aan. De vorige eigenaar was een super vriendelijk man. Door de ziekte van zijn vrouw was de auto overbodig geworden. Ze vonden het heel leuk dat wij een nieuwe bestemming voor het busje hadden.
Tot mijn toets heb ik mezelf niet echt de tijd gegeven om aan het busje te klussen. Dus sinds een week gaan we helemaal los. Een busje verbouwen kost ontzettend veel tijd en geld, maar het is ook ontzettend leuk. We moeten over een hoop dingen heel goed nadenken voordat we echt aan de slag kunnen. Dan moet je op het internet zoeken welke materialen er allemaal beschikbaar zijn, wat handig is om te gebruiken. Dan vervolgens zoeken of je dat hier in NZ kan kopen en wel 100x naar de bouwmarkt gaan. Gelukkig hebben we hier in Taumarunui een bouwmarkt en een carpenter. Bij de bouwmarkt krijgen we inmiddels 10% vaste klanten korting.
De eerste dag zijn we bezig geweest de auto helemaal te strippen. Alles er uit zodat we alle gaten konden gebruiken om elektra aan te leggen en de auto zo goed mogelijk te isoleren. Piepschuim, zilverfolie en glaswol hebben we hiervoor gebruikt. De vloer en het plafond hebben we inmiddels weer teruggeplaatst. Afgelopen week is de postbode wel 5 keer geweest. Dan weer met een koelkast, ledverlichtingen dan weer met  een waterpompfilter en een kraan/gaskookstel etc.
Om de vorderingen een beetje bij te houden leg ik het vast op film. Ik zet deze fimpjes van 2-3 minuten op youtube. Hieronder zijn de links van de eerste filmpjes. Vindt je het nou leuk om deze zo nu en dan op de app te ontvangen moet je het mij even laten weten. Ik stuur ze namelijk ook door via de app als ik weer een nieuwe heb geplaatst.
Dag 1: https://youtu.be/pcT2Cadc9uE
Dag 2: https://youtu.be/291D4ZIFdCE
Dag 3: https://youtu.be/phuY0CUt71s
Dag 4: https://youtu.be/qKTBCAJg3ZM
Dag 5: https://youtu.be/VkPVT8ATz5A

(Ik moet jullie waarschuwen. Als je ze allemaal achter elkaar bekijkt kan het best heftig zijn, vooral door de muziek, hihi)
We verwachten zeker nog wel 2-3 maanden bezig te zijn met de camper. We willen hem echt zo goed mogelijk maken zodat niet alleen maar ook ons bezoek er met veel plezier gebruik van kan maken. Hopelijk kunnen wij hem hier in het najaar er voor het eerst echt gebruik van maken.

20180104_201828  DSC_0214

Hikes

Mangaokewa Gorge Scenic Reserve
De vorige keer dat we hier waren, waren we de verkeerde kant op gelopen en hierdoor hadden we de waterval gemist. Tweede kerstdag leek ons een goed moment om de wandeling naar de waterval als nog te doen. We kwamen om onze weg wel wat cascades en kleine watervalletjes tegen, maar erg onder de indruk waren we nog niet. Hoopvol liepen we door totdat we opeens een brug over het water zagen. We realiseerden ons dat het laatste stroompje dat we tegen waren gekomen DE waterval had moeten zijn. We zijn gewoon een beetje verwend. De wandeling was wel super mooi. En nu konden we via de andere kant van de rivier terug lopen. Wel wilden we eerst ‘even’ de heuvel/berg op klimmen om van het uitzicht te genieten. Er was geen pad en de schapen hadden ook niet echt hun best gedaan om de begroeiing kort te houden, maar uiteindelijk is het ons gelukt om boven te komen. Het was zeker de moeite waard, maar een onderneming met 3 kinderen was het wel!

DSC_0083  DSC_0099  DSC_0159

Owhango
Tweede nieuwjaarsdag is hier een vrije dag. Een mooie dag om weer een wandeling te doen. Ivm mijn mijn stress voor mij toets had ik er eentje, op aanraden van de bankmedewerksters, in de buurt uitgezocht. Een super mooie rondwandeling door de rand van het national park. Het blijft ons toch verbazen dat je bijna niemand tegenkomt tijdens zo’n wandeling. De kinderen hadden er veel lol in. Er stonden namelijk vallen voor possems om de paar honderd meter. Ze renden van de ene val naar de anderen. Nergens zat een pssem in, wel af en toe een dood egeltje.

20180102_125919  20180102_130443

Huka falls
Met vrienden uit Taupo zijn we naar deze falls gewandeld. De waterval is zeker niet de hoogste van nieuw zeeland, maar 11 meter. Maar het is wel de waterval waar het meeste water per seconden door heen stroomt; 220.000 liter per seconde. Dus indrukwekkend wat het zeker!

Tongariro crossing
Thijs heeft inmiddels ook de crossing tussen de vulkanen gedaan. Hij heeft er super van genoten. Jammer was dat het net niet helemaal helder was toen hij op de top was. Maar mooi was het zeker wel. En waarschijnlijk gaan we deze crossing in de komende jaren nog wel een paar keer doen.

Nu zijn jullie weer een beetje bij. Komende weken gaan we vooral besteden aan de bus zo snel mogelijk af krijgen om daarna er volop van te kunnen gaan genieten. Want het lijkt ons wel ontzettend mooi en bijzonder om tijdens (lange) weekenden het hele eiland te verkennen in onze eigen gemaakte campervan!

Graag horen we ook hoe het met jullie allemaal gaat. We zijn ontzettend blij met alle mailtjes, kaartjes en pakjes die we van jullie ontvangen! Dank hiervoor!

Liefs Mirte en de rest

1. Ingrid:
    26 januari 2018
    Lieve Mirte, Thijs en kids, prachtig jullie ervaringen te lezen! Succes met de bus verbouwen (ervaren "busverbouwer"Roland kan jullie vast nog wel tips geven:-)) Ik duim voor je Mirte! liefs ingrid
  2. Ton:
    26 januari 2018
    Lieve Mirte Thijs en kinderen. Fijn dat het met jullie zo goed gaat.
    Ik stuur jullie een mailtje.
    Knuffels van Ton
  3. Marieke: