Onze eerste week

29 oktober 2017 - Tauranga, Nieuw-Zeeland

We zijn nu ruim een week in Taumarunui en we beginnen langzaam een beetje te wennen aan ons nieuwe leven. We kunnen nu eindelijk zeggen dat we over onze jetlag heen zijn. Dat een jetlag echt bestaat hebben we ervaren. Overdag waren we ontzettend moe en als je midden in de nacht wakker werd had je zin om op te staan. In de ochtend hadden we verschrikkelijke honger en in de avond bijna geen trek. De kinderen deden het eigenlijk een stuk beter dan wij. Zij sliepen ontzettend goed. Ze werden pas tegen een uur of 11 wakker, wat op zich wel een luxe was. Na een paar dagen zijn we toch maar de wekker gaan zetten om een beetje ritme te krijgen.

De eerste paar dagen hebben we vooral besteed aan bijkomen van de reis en wat zaken regelen, zoals een nieuwe bankpas, boodschappen, telefoonabonement etc. We zijn langs de huisartsenpraktijk geweest om kennis te maken. De praktijk zit in het zelfde gebouw als het ziekenhuis en de eerste hulp. Verder hebben we  de buurt/Taumarunui verkend en wat buren leren kennen. Verder hebben we een school voor Lukas uitgezocht en wat wandelingen in de buurt gedaan.

Op zaterdag 21 oktober is Linde 2 jaar geworden. We hadden voor iedereen een cadeautje gekocht zodat we langzaam aan weer wat speelgoed verzamelen. Met de jongens samen heb ik een taart gebakken en er 2 kaarsjes opgezet. Deze heeft ze (met wat hulp van Thijs en de jongens) onder het gezang van beide opa’s en oma’s uitgeblazen.

Zondag 22 oktober zijn we naar vrienden in Taupo gereden. Het was ongeveer 1,5 uur rijden. De rit op zich was al de moeite waard. Een groot stuk langs het Taupo meer. Het weer was niet al te best in de ochtend maar gelukkig klaarde het in de loopt van de dag op. Kitty en Robin zijn bijna een jaar geleden verhuisd naar NZ. Kitty werkt hier ook als een huisarts. We zijn met hen en hun hond naar het spa park gegaan. Daar zijn natural geothermal hot springs of Otumuheke stream. Een stream waar je op verschillende plekken in kunt gaan zitten en die echt heet is. Ik denk dat het zo’n 35 graden was toen wij er waren. De kinderen hadden helemaal een rode huid gekregen.
Kitty en Robin hebben hun ervaringen met ons gedeeld tijdens het eten van een hamburger van een door Robin geschoten hert en een die dag vers gevangen trout. Thijs en ik waren erg onder de indruk van hun leven hier; werken, vissen, jagen, een eigen carvan bouwen, hiken etc. Ze hebben ons een hoop inspiratie gegeven.

Dinsdag 24 oktober zijn we naar het uitkijkpunt gelopen. Vanaf hier kun je de hele omgeving van Taumarunui bekijken. Langzaam krijgen we een idee waar we belandt zijn. Het is niet groot maar het ligt in een prachtige omgeving. En om te werken en in de weekends zoveel mogelijk trips te maken is het helemaal goed.

Vrijdag 27 oktober hebben we het er nog even van genomen dat Lukas nog niet op school zit. We hebben een prachtige wandeling gemaakt door Wanganui nation park. Zie de foto’s en fimpjes.

Thijs is vandaag voor een 3 daagse cursus naar Wellinton vertrokken.
Morgen staan er een paar spannende dingen te wachten.
Lukas gaat voor het eerst naar school. Hij moet in schooluniform. Een gele polo, een groene fleece trui en een zwarte broek. Hij vindt het heel spannend. Eigenlijk wilde hij naar een andere school omdat daar maar 5 kindjes in de klas zaten, maar deze school zagen wij meer zitten gezien ze ook de mogelijkheid hebben tot na schoolse opvang. Hier zit hij met een max van 12 kindjes in de klas. We hebben hem beloofd dat als hij het niet leuk vind, hij na de zomervakantie (over 7 weken) als nog naar de andere school mag. Erg spannend allemaal dus.

Verder gaan we morgen ook verhuizen naar ons nieuwe (hopelijk tijdelijke) huis. Het is een huisje dat op het terrein van het bejaardenhuis. Het bejaardenhuis valt onder dezelfde organisatie als waarvoor thuis gaat werken. Het is prima, maar klein en het heeft weinig sfeer. Voor de komende tijd zitten we hier goed, maar we zijn wel op zoek naar een ander huis waar wij willen gaan wonen. We hopen een huis te kunnen gaan huren met wat meer karakter. Een mooi uitzicht, tuin en een openhaard zou fantastisch zijn.
We hebben het goed gehad in het huis waar we nu wonen. Joss, de eigenaresse is ontzettend aardig. We hebben ons hier erg thuis gevoeld. De kinderen hebben met de honden gespeeld, Thijs heeft hout gehakt en ik heb twee kleine tafeltjes van houtstronken gemaakt voor in ons nieuwe huis. We zijn hier altijd welkom, mogen haar gereedschap lenen en de groente uit de tuin plukken en Joss heeft aangeboden om op de kinderen te willen passen als wij lekker met z’n tweeën wat willen doen.  Maar nu naar een eigen plekje verhuizen voelt ook heel goed.

Thijs heeft plannen om een busje te kopen die hij, samen met mij, wil gaan omtoveren in een camper waar we met z’n 5en in kunnen. Dus dat wordt naast het huis waarschijnlijk ons volgende project.

Ons nieuwe adres is: 9 golfroad Taumarunui 3920 New Zealand

1. Eva:
    29 oktober 2017
    Wauw mirte en Thijs, wat een geweldig avontuur. Fijn dat jullie nu een beetje gesetteld zijn en alles op orde krijgen.
    Vind het super dapper van jullie om dit met de kinderen aan te gaan!
    En blijven schrijven hoor!
    Xxx
  2. John van de Kruijs:
    29 oktober 2017
    Mooi lang verhaal Mirte!! Ik begrijp dat we mazzel hadden met onze jetlag, want daar hadden we niet echt last van; misschien onze leeftijd...... Fijn dat jullie vrienden hebben wonen in Taupo. Zij kunnen je heel wat vertellen over hun ervaringen en de leefstijl van de Nieuw Zeelanders. Ik wens je heel veel succes met het vinden van een nieuw huis, want dat is nu wel de eerste prioriteit. Ik geniet van je informatie. Groetjes aan je gezin
  3. Sura R.Jude:
    29 oktober 2017
    Zo leuk jullie foto’s Ahhh ik mis de jongens behoorlijk, gelukkig hebben ze hele lieve ouders jullie zien er mooi uit samen ik hou alles bij en bedankt voor jullie adres we sturen een leuk kaartje🤗!leuke schooluniform Lucas🙋‍♂️Gefeliciteerd met Lyn &haar broer David ziet er zoals altijd liefjes uit.
    Blij jullie ietsjes gesetteld zijn en opa en oma op bezoek waren wat een geweldig ervaring met dat en natuurlijk de geschoten hert ‘hamburger broodje’jullie planning erg spannend allemaal heel veel succes in New Zealand!Zorg goed voormekaar🌹
  4. Elly Wabeke:
    1 november 2017
    Ik beleef onze eigen vakantie weer opnieuw als ik jullie prachtige foto's zie. Wat een overweldigende natuur hè, dat je daar zomaar middenin loopt. Al die immens hoge varens in allerlei kleuren groen. Puur genieten. Veel plezier en geluk met elkaar op jullie pad vol avonturen.