Happy New Year

10 januari 2019 - Arthurs Point, Nieuw-Zeeland

Hi Lieve allemaal,

Het is ontzettend lang geleden dat ik voor jullie een update van ons leven hier heb geschreven. Dus vandaag, op een regenachtige dag op vakantie, ga ik mijn best maar weer eens doen. Het wordt geen lang verhaal gezien ik het vandaag af wil schrijven en ik op deze camping internet heb en het dus hopelijk ook meteen online kan zetten. Ik ga er geen foto’s bijvoegen want dat gaat sowieso niet lukken. Dus die houden jullie van mij tegoed.

Allereerste wensen wij natuurlijk iedereen een fantastisch 2019 toe! Hopelijk hebben jullie allemaal een hele gezellig kerst gehad en een mooie jaarwisseling.

De afgelopen maanden….
Net na het schrijven van mijn laatste blog ben ik naar Nederland gegaan om familie en vrienden te bezoeken. Op de ochtend dat ik landde werd mijn nichtje Eliza, de dochter van mij broertje geboren. Mooie timing dus. Het waren leuke, maar ook drukke weken. Het was fijn om een hoop mensen weer te zien. Het voelde net alsof ik niet weg was geweest. Wat een heel fijn gevoel gaf. Maar na bijna 2 weken wilde ik ook ontzettend graag terug naar Thijs en de kinderen, dus het was ook weer fijn om terug naar NZ te gaan.
In NZ hadden Thijs en de kinderen het ook heel goed gehad. Thijs was 2 keer met de kinderen gaan kamperen. Alles liep op rolletjes, maar ze waren toch ook heel blij mij weer te zien.

Lukas
Lukas heeft net het schooljaar afgesloten. Het waren hele drukke, maar leuke laatste weken op school. Hij heeft het goed gedaan afgelopen jaar. Hij is met alles op niveau en met sommige dingen iets voor. Hij heeft een award gekregen omdat hij ontzettend goed in rekenen is. Dit was heel leuk. Thijs en ik kregen een paar dagen van te voren een brief of we om 10u op school wilde zijn om bij de uitreiking te zijn. Dus op het laatste moment moesten wij vrij regelen van ons werk, wat hier gelukkig niet echt heel moeilijk is. We mochten niets tegen Lukas zeggen. Er was een hele ceremonie. Uit elke klas kregen twee kinderen een award. Lukas was helemaal verbaasd dat hij een award kreeg. Hij had ons nog niet zien zitten in de zaal.
Verder waren er veel sport evenementen. Met school waren er atletiek wedstrijden. Eerst per school om de beste te selecteren en daarna mochten de beste meedoen aan de inter school wedstrijden. Lukas had van zijn jaar alle wedstrijden op zijn school gewonnen, dus mocht hij meedoen met de inter school. Ook daar had hij een aantal keer de derde prijs gewonnen, met hardlopen en verspringen.
Ook heeft hij meegedaan met het touch Rugby toernooi. Ook zaten David en Lukas op woensdag avond op atletiek. Dat seizoen werd ook afgesloten met wedstrijden. Lukas had het hier ook ontzettend goed gedaan met 2x een eerste prijs en 2x een tweede prijs.
Lukas gaat na de zomervakantie door in year 3 (groep 4) met dezelfde juf als hij dit jaar had.
We proberen hem ook veel in het nederlands te laten schrijven zodat hij ook hier mee bij blijft

David
David heeft weer een periode dat hij op zoek is naar wat hij wilt. Hij reageert veel op veranderingen. Hij is 5 geworden en weet dat hij bijna naar school gaat. Dit betekend dat hij pre school moet gaan verlaten. Hij heeft het zo enorm naar zijn zin met zijn vrienden op pre school dat hij er nog niet helemaal aan toe leek. En gezien het bijna zomervakantie was, hadden we besloten om hem tot en met de zomer op pre school te laten en dan daarna naar school. Om toch de overgang iets makkelijker voor hem te maken ging hij de laatste tijd ook naar kindergarden. Hij werd dan door pre school hierheen gebracht en opgehaald, omdat ze alleen tussen 8:45 en 14:45 (schooltijden) op zijn. Kindergarden is net zoiets als de kleuters. Dus hier waren een hoop meer kinderen van 4 en 5 jaar oud waarmee hij kon spelen. Na de zomervakantie gaat hij nog een dag naar pre school om afscheid te nemen en dan begint hij op woensdag 30 januari met school. Hij gaat naar dezelfde school al Lukas. Ik ben heel benieuwd hoe hij het gaat vinden. We proberen hem nu erg voor te bereiden, maar hij weet zelf nog niet echt wat hij er van vindt.
Al deze veranderingen merken we terug in zijn gedrag. Over het algemeen is hij gewoon leuk en gezellig, maar soms ineens slaat hij om iets bijna onbegrijpelijks om en wordt hij boos of gefrustreerd.
David had het net als Lukas heel goed gedaan met de atletiek wedstrijden. Hij was 3x eerste geworden en 1x tweede. Ook met voetbal had hij helemaal aan het einde van het seizoen een prijs gekregen voor zijn inspanningen tijdens de voetbal.

Linde
Linde is ons eigenwijze en eigenzinnige meid. Ze heeft het ontzettend naar haar zin en doet lekker haar eigen ding. Ze is de laatste tijd wel steeds meer aan het samenspelen met andere kinderen op het pre school en heeft daar vriendjes en vriendinnetjes. Van sporten moet ze nog niet zo veel weten, maar met wandelen heeft ze geen moeite om de jongens bij te houden. Ze loopt/rent vrolijk met ons mee. Ook als ze valt, staat ze gewoon weer op en loopt weer door. Een heerlijke vrolijke meid met een eigen willetje.

Sint
Dit jaar was de Sint wat minder uitbundig dan vorig jaar. We konden hier in het buitenland niet het Sinterklaas journaal volgen, waardoor het toch een beetje langs ons heen is gegaan. Wel hebben de kinderen eenmaal hun schoen gezet toen we met de camper weg waren. En de volgende dag toen we wakker werden waren de schoenen nog steeds leeg. Toen we weg wilden gaan met de camper, startte de motor niet. De gekke piet hand chocolade muntjes in de motor verstopt….hij had de uitlaat aangezien voor schoorsteen…
Ook hebben we een zak van Piet gekregen met vele cadeautjes en gedichten. Dank aan onze lieve vrienden en familie die cadeautjes en gedichten voor ons hadden geschreven. Dit werd ontzettend door ons en de kinderen gewaardeerd.

Werk
Op werk is de rust een beetje wedergekeerd. Onze vaste Nieuw Zeelandse arts is halverwege november weer teruggekomen. Hierdoor werd de werkdruk opeens een stuk beter. En natuurlijk het vooruitzicht dat wij een maand op vakantie zouden gaan hielp ook erg mee.
We hebben het nog steeds erg naar ons zin waar we werken. Het blijft alleen af en toe frustrerend als iets niet lukt/werkt omdat het gezondheidssysteem hier niet werkt.

Kippen
Thijs had toen ik in Nederland was kippen gekregen van iemand. We kregen er wel een hok bij, maar die voldeed natuurlijk niet aan onze wensen. Dus hadden we er weer een nieuw project bij. We hebben een mooi hok gebouwd en iedereen verklaart ons hier voor gek. Dit is geen kippenhok, maar een kippenhotel…
Alleen moederkip legt op het moment eieren, maar we hebben goede hoop dat na de vakantie de rest ook aan het leggen is.

Hanny en Bert
Halverwege december zijn mijn ouders aangekomen in NZ. Ze zijn hier voor in totaal een periode van 7 weken. Ze zijn een paar dagen bij ons geweest en zijn daarna met onze camper en Lukas een stuk van het Noordereiland gaan verkennen. De kerst hebben we met z’n allen in Taumarunui gevierd. Dit was heel leuk en gezellig, maar heb blijft een andere kerst. Op kerstavond hadden we de kinderen vroeg naar bed gebracht en hebben we heerlijk met z’n vieren gegeten en plannen gemaakt voor het eerste deel van de vakantie. Op 1e kerstdag waren we uitgenodigd bij kennissen om een “Nieuw Zeelandse” kerst te vieren. Midden in de nacht hadden ze een vuur gemaakt, stenen verwarmd, deze in een diep gat in de grond gelegd en vlees en groente (verpakt in doeken) er boven op, het gat weer gedicht en het vlees uren laten stoven. Rond een uur hebben ze het vlees weer opgegraven en dit hebben we met z’n allen gegeten. Wat een hoeveelheid eten werd er gegeten. Maar het was wel heel bijzonder om dit mee te maken. ’s Avonds hebben we met vrienden en mijn ouders bij ons gegeten. En tweede kerstdag hebben we ook heerlijk uitgebreid gekookt en onze eigen kippen (3 haantjes)opgegeten.

Vakantie
Vlak na de kerst begon onze vakantie. We hebben een maand in totaal om over het Noordereiland rond te reizen in onze camper. Mijn ouders zijn vanaf Wellington naar Christchurch gevlogen om daar hun gehuurde camper op te halen. Wij hebben de oversteek met de boot gemaakt. Het is hier super mooi en alles gaat tot nu toe heel relaxt. We zijn zo nu en dan een paar dagen met mijn ouders samen en dan scheiden onze wegen weer voor een aantal dagen. Het is een goede balans en iedereen kan zo ondernemen wat hij wilt. De camper bevalt tot nu toe heel goed. Het is een heerlijke manier om je van camping naar camping te verplaatsen. Ondanks dat het hoog seizoen is hoef je niet echt te reserveren op campings dus dat geeft alle ruimte om elke dag te bekijken hoe het weer is en wat we willen doen. Nog 3 weken voor de boeg, wat een heerlijk vooruitzicht!

1. Ingrid:
    Ha Mirte, Thijs en de kinderen,

Leuk jullie verhaal weer te lezen! Fijn dat alles goed gaat. Fijne vakantie! Liefs ingrid
  2. John van de Kruijs:
    10 januari 2019
    Wederom een mooi verhaal! Het is fijn dat je ouders de tocht gemaakt hebben. Ik wens je veel mooie vakantiedagen toe met goed weer, vooral in Milford Sound en Doubtful Sound.
  3. Ton:
    10 januari 2019
    Fijn weer wat van jullie te lezen. Ook fijn dat jullie nu lekker genieten van je vakantie (op het Zuidereiland toch?). De groeten aan jullie allemaal en natuurlijk ook speciaal aan Hanny en Bert.
  4. Elly Wabeke:
    10 januari 2019
    Veel plezier tijdens jullie ontdekkingsreis op het Zuidereiland. Langs de westkust kunnen zeeleeuwen en pinquins je pad kruisen, fantastisch om te zien. Geniet ervan. Groetjes ook aan je ouders.
  5. Sura R.Jude:
    10 januari 2019
    Een gezegend nieuw jaar voor jullie 2019!

Super trots op David en Lucas
    met sport & kleine Lyn 🌹

Mooie tijd samen
  6. Paulien:
    11 januari 2019
    inspirerende ontmoetingen met Nieuw Zeelanders en heel leuk om te lezen dat de kinderen zo goed gaan. Een rijke tijd voor jullie en voor de kinderen.
    geniet en blijf gezond . Mijn verhuizing is bijna compleet. Duinkerksestraat 2 is leeg en ik logeer bij vrienden. dat is fantastisch en hartverwarmend. het nieuwe huis is eind januari klaar en wordt een hele degelijke maar knusse plek. Ik kijk er naar uit en tzt komen jullie misschien een keer kijken...? hartelijke groet, ook aan je ouders, Paulien
  7. Paulien:
    29 januari 2019
    wat een bijzondere verrassing !! Bloemen ter ere van de verjaardag van Roelof Jan voor mij in WILP! Ze zijn prachtig en het ontroert me enorm, (dwz het doet me plezier) en het voelt heel bijzonder. DANK jullie wel!
    We waren op de dag van Rosa 's eerste verjaardag samen in Amsterdam en vierden en herdachten daarmee ook de verjaardag van Roelof Jan en straks zijn sterfdag.
    Dat zullen altijd voor ons 4 speciale dagen-bij-elkaar zijn. Ontzettend lief van jullie en daarmee weer even zo dichtbij! Jullie beleven een fantastische tijd (nu ook nog even met je ouders) en straks komen Hannah en Chris en Rosa dat ook mee beleven..... geweldig. Heb veel plezier en geniet van elkaar. Dank voor jullie enorme warme onverwachte verrassing.....heel veel liefs en goede wensen voor jullie, Paulien